در این سایت آموزشهای قرار دارد که برای استادکاران و تعمیرکاران برق خودرو مورد نیاز است. مفاهیمی از جمله سیم کشی انواع ECU ها داخلی تعمیرات برقی خودرو عیب یابی سیستم برقی

مپ سنسور Sensor Map


مپ سنسور Map

یکی دیگر از قطعات داخلی خودرو که مستقیما به ECU متصل است و گزارشات خود را به آن می فرستد، سنسور مپ یا سنسور فشار مانیفولد هوا می باشد که در این مطلب قصد داریم در رابطه با این قطعه نکاتی را ذکر کنیم. این سنسور در مجرای ورودی هوا به موتور قرار می گیرد و وظیفه گزارش دهی مقدار هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو را بر عهده دارد. در ادامه قصد داریم در رابطه با مپ سنسور اطلاعات بیشتری را در اختیار علاقه مندان قرار داده و وظایف این سنسور را با یکدیگر بررسی نماییم.

مپ سنسور چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که اشاره شد ، مپ سنسور یا سنسور فشار مانیفولد هوا ، وظیفه گزارش دهی مقدار هوای ورودی به موتور را به کامپیوتر خودرو دارد. اگر این سنسور نقش خود را به درستی ایفا نکند، ECU توانایی محاسبه میزان دقیق فشار هوا به داخل موتور را نداشته و در نتیجه خودرو به درستی کار نخواهد کرد. در حقیقت این سنسور اطلاعات هوای وارد شده به موتور را به ECU داده و ECU میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل می نماید.

مپ سنسور Sensor Map
انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶

سنسور دریچه گاز


سنسور دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز اصولا –به طور معمول خودرو های شهری انژکتوری نسبت به همنوع کاربراتوری خود دارای شتاب کمتری هستند.دلیل آن به پیش فرضی بر می گردد که در حافظه EUC برای راه اندازی موتور نهاده شده است و ما آن را تحت عنوان حافظه دائم می شناسیم .وقتی شما پدال گاز را در یک خودرو کابراتوری می فشارید میزان پاشش بنزین با فشردن پدال نسبت مستقیم و نسبتا خطی دارد .یعنی در یک کلام میزان پاش به دست شماست اما در خودرو ها انژکتوری به خصوص در خودرو های L3 و L4 که دارای لوپ بسته هستند وضعیت دیگر به این صورت نیست بگذارید مثالی بزنم فرض کنید کورس حرکتی پدال گاز زیر پای شما 5 سانتیمتر باشد.و در نظر بگیرید که مثلا از این کورس حرکتی شما 3 سانتیمتر را فشار داده اید.این 3 سانتیمتر به صورت یک درخواست به EUC انژکتور ارسال می شود. EUC بلافاصله قبل از این که پاشش بعدی را روی انژکتور بعدی انجام دهد به داخل حافظه LOOK UP TABLE رفته و بر حسب پارامتر های استحصال شده از تمامی سنسور ها از جمله سنسور موقعیت دریچه گاز که وظیفه ارسال اطلاعات دریچه به EUC را بر عهده دارد میزان پاشش بعدی را تعیین می کند .این میزان به دلیل الزام EUC به بهینه مصرف کردن بنزین و نیز نگهداشتن میزان آلودگی CO در حد تعریف شده ،معمولا مقداری پایینتر از حد تقاضای ما یعنی یعنی سنسور دریچه گاز است و لذا با 2.5 سانتیمتر فشار فشار پدال گاز موافقت نکرده و این دستور را عینا به انژکتور ها ارسال می کند .نتیجه آن شتاب مورد درخواست راننده کاملا با میل او تامین نشده و شتاب نهایی کمتر از حد سیستم کاربراتوری خواهد بود .در این حالت هر تقاضای بالاتری (فشردن بیشتر پدال گاز) نیز با همین پاسخ از طرف EUC روبرو می شود .

سنسور دریچه گاز
انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶

سنسور اکسیژن


سنسور اکسیژن و نقش آن در کارکرد خودرو

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید در هر خودرویی از گذشته تا امروز کنترل و چک شود مصرف سوخت است. مخصوصاً در شرایط امروز که بحران مصرف سوخت به عنوان یکی از مهم‌ترین عامل‌ها در زمینه فروش یک محصول از یک شرکت است. اما مصرف سوخت در هر خودرویی به عوامل مختلفی وابسته بوده که می‌توان آنها را به شاخه‌های گوناگونی دسته‌بندی کرد. به طور مثال یکی از این شاخه‌ها طراحی خودرو و رفتار هوا با بدنه خودرو در زمان حرکت است. اما مهم‌ترین بحثی که در این هفته قصد داریم تا به آن بپردازیم بحث نسبت هوا به سوخت بوده که در هر خودرویی تعیین‌کننده بخش اعظمی از مصرف سوخت است. این نسبت هوا به سوخت توسط سنسوری به نام اکسیژن کنترل می‌شود.

این سنسور که در خودروهای مختلف عملکرد تقریباً یکسانی دارد می‌تواند در میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر بسیار زیادی بگذارد. اما برای اینکه بتوانیم بیشتر به این موضوع بپردازیم باید ابتدا وظیفه سنسور اکسیژن و ساختمان آن را شرح داده تا بتوانیم عیوب به وجود آمده از ناحیه این سنسور را بررسی کنیم.اولین سنسور اکسیژن در سال 1976 بر روی VOLVO 240 به کار رفت. پس از آن هنگامی که قوانین مربوط به آلاینده‌ها در ایالت کالیفرنیا کاهش این مواد مضر را لازم دانست، خودروهای موجود در کالیفرنیا در سال 1980 از این سنسور استفاده کردند. کمی بعد قوانین فدرال در مورد آلاینده‌ها، نصب سنسور اکسیژن بر روی تمامی خودروها و کامیون‌های سبک ساخته شده در سال 1981 را اجباری کرد و اکنون با توجه به قوانین جدید آلایندگی و لزوم کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها.

سنسور اکسیژن
انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶

سنسور دمای آب


سنسور دمای آب

کار این سنسور چیست و اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟

۱- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه.
۲- ساسات اتوماتیک.

بد کار کردن این سنسور باعث بروز چه مشکلاتی میشود؟

۱- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
۲- بد روشن شدن خودرو در هوای سرد.
۳- داغ کردن خودرو و دیر روشن شدن فن .
۴-یکسره کار کردن فن رادیات.

نکته : با خرابی این سنسور فن رادیات درست عمل نمیکند وخودرو گرم کرده وجوش می اورد ودمای اب در هنگام روشن شدن فن بسیار بالاتر از قبل در پشت امپر دیده میشود وخودرو بدون هیچ دلیل مکانیکی هنگام صبح با استارت زیاد روشن می شود

برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود.

سنسور دمای آب
انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶

استپر موتور


استپر موتور چیست؟

استپر موتور همانطور که از نامش پیداست یک موتور الکتریکی با عملکرد استپ به استپ یا پله پله است که ضمن داشتن دقت بالا عملکردی فیدبک مانند دارد. به این معنا که با دریافت اطلاعات حیاتی برای روشن ماندن پیشرانه در دور ایده آل از سوی ECU، عملکرد خود را تنظیم می کند. چرخه صحیحی این رفتار فیدبک گونه باعث عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا می شود.
 
اما از آنجایی که استپر موتور قطعه ای مکانیکی-الکترونیکی و در تماس مستقیم با آلودگی های موجود در دریچه گاز چون هوای کثیف، دوده روغن و ... است بعد از چندی دچار اختلال شده و عملکرد پیشرانه به هنگام دور درجا، یا به هنگام ورود به دنده (در خودروهای اتوماتیک)، به هنگام ترمزگیری شدید و یا در فصل سرما می شود چرا که نمی تواند با سرعت مناسب و مورد نیاز اعمال تغییرات را انجام دهد و منجر به خاموشی پیشرانه یا گاز خوردن بیهوده و یا نوسان های شدید و بی مورد در دور موتور در حالت دور درجا می شود.

استپر موتور
انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶

سنسور Map یا فشار هوای ورودی منی فولد


سنسور Map یا فشار هوای ورودی منی فولد

چگالی هوا در مناطق کم ارتفاع تر نسبت به سطح دریا بیشتر است در نتیجه هرچه چگالی هوا بیشتر باشد در یک حجم ثابت مقدار بیشتری اکسیژن دارد و درنتیجه برای بهینه کردن احتراق باید سوخت بیشتری پاشش شود.

در خودرو های انژکتور از یک سنسور حساس به فشار استفاده میشود که از نوع پیزو الکتریک است (با تغییر فشار مقاومت تغییر میکند) . این سنسور نسبت به فشار هوای ورودی به منیفولد پالس های متفاوت به ECU فرستاده و دستور متناسب شدن پاشش سوخت نسبت به هوای ورودی توسط ECU صادر میشود.

 

محل قرارگیری

این سنسور معمولا روی منیفولد هوا نصب میشود.

 

 

عیوب ناشی از خرابی یا بدعمل کردن این سنسور

۱- بوی بد اگزوز

۲-خام سوزی به علت اتصال پایه های ۲ و ۳ و۴ به یکدیگر

۳-تک کار کردن یا بد کار کردن موتور

۴- افت شتاب اولیه خودرو

۵- با برداشتن پا از روی پدال گاز خودرو در دنده ی ۲ کله میکند.

۶- اتصال پایه های ۱ و ۴ باعث میشود که با روشن شدن خودرو ،فورا با لرزش خاموش میشود.

۷- بد روشن شدن خودرو در صبح که با گاز دادن خودرو خاموش میشود.

۸-ممکن است در هنگام گاز دادن از اگزوز خودرو دود سیاه خارج شود.

۹- مصرف زیاد سوخت

رفع عیب این سنسور

۱- بررسی اتصالت

۲- تمیز کردن با اسپری

۳- تعویض

 

نکته۱: برق ورودی به این سنسور معمولا ۵ ولت میباشد . با تست ولتاژی ان توسط ولتمتر باید برق پایه های ۲و ۳ ولتاژی برابر ۵ ولت نشان دهد.

نکته۲: اورینگ قطعه بررسی شود.

 

انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما